DoporučujemeZaložit web nebo e-shop

www.blovice.snadno.eu

Vrčeňský mlýn

Kutnou Horou na kole

Vojenský újezd v Brdech býval dlouho oblastí nepřístupnou, a tím pádem i tajemnou. V posledních letech byl částečně zpřístupněn veřejnosti a my se vypravíme podívat, jaké přírodní krásy ukrývá.

Inspirace na jednodenní výlet.
Video první 2 minuty
konec videa -- Blahoslavený benediktinský mnich Vintíř
pod patronací sv. Vojtěcha založil v Břevnově svůj první klášter v Čechách. Zemřel roku 1045 v pustevně Březnice (zaniklé sídlo, dnes Dobrá Voda u Hartmanic) na Šumavě. Jeho tělo dal přenést Břetislav I. do břevnovského kláštera.
Na trase z Prášil do Dobré Vody prochází Vintířova stezka neobydleným územím kolem Březníku s kaplí sv. Vintíře a Vintířovou skálou a pokračuje po modré značce až do Hartmanic.
Cesta na Vintířovu skálu začíná na Dobré Vodě. Má výhodu, že se tu dá  bezpečněji zaparkovat, ale zase je potřeba překonat poněkud větší převýšení. Je tu zase leccos zajímavého k vidění. Turistická cesta vede mezi kostelem a kapličkou s pramenem prudce vzhůru podél hřbitovní zdi, pak po louce s pěknými výhledy a nakonec lesem, kde se úhel stoupání zmenší. Pokračujete stále lesem po značce asi necelý kilometr - pak vyjdete na louku a na rozcestí se dáte šikmo vpravo - nikoliv po cestě vedoucí zhruba rovně ke vzdálené velké budově - i když i tam stojí za to se podívat, třeba na zpáteční cestě. Polní cesta vás dovede k blízkému lesu a o kousek dál odbočuje vlevo cesta kolem kříže na Vintířovu skálu .

V šedesátých letech 19. století do carského Ruska z českých zemí zamířila velká vystěhovalecká vlna. Ukrajina lákala Čechy a Moravany jednak příslibem levné půdy a jednak se stala alternativou poté, co Spojené státy svou imigrační politiku začaly utlumovat. Na Ukrajině postupně vzniklo třináct ryze českých a několik smíšených vesnic. Dnes ve zbylých českých vesnicích žije na tři tisíce obyvatel českého původu, kteří si ve svém životě dodnes udrželi tradice i znalost jazyka svých předků.